Ilmiöt ihmeteltäviksi Monialaisia ideoita ulkona oppimiseen

Lasten kanssa luontoon

Oppimista luonnossa

Anna Kettunen – Aulikki Laine ( toim.): Ilmiöt ihmeteltäviksi Monialaisia ideoita ulkona oppimiseen, Ps-kustannus 2017

Keväällä voi luokkahuoneessa tulla tukala olo. Niinpä onkin lasten kannalta toivottavaa, että opettaja vie joskus porukan luontoretkelle. Luonnossa voidaan oppia mm. ajan käsitettä, avaruutta, energiaa, ihmistä, ilmaa, järveä, lähiympäristöä, maaperää, metsää, talvea, kesää, vettä, ääntä, jne…

Tässä kirjassa on lukuisia vinkkejä ulkona oppimiseen. Niinpä ajan käsitettä voi opetella, etsimällä luonnosta eri-ikäisiä puita, harrastamalla liikuntaa siihen kuluvaa aikaa mitaten, tekemällä valokuva- tai videoesityksen vuodenkierrosta lähiluonnossa, jne…

Järvestä voidaan tutkia mm. pohjaeläimiä haavittamalla ötököitä rantavedestä, rantakasveja tutkimalla ja keräämällä, lintuja bongaamalla, onkireissuja tekemällä, jne…

Puutarhan opetuksen yhteydessä voidaan pohtia kasvimaan lannoitusta ja ravinnekiertoa, kasvattaa taimia, tutkia ötököitä, korjata ja mitata satoa, tehdä ympäristötaideteoksia lehdistä, marjoista, kukista, kivistä, tikuista, jne…

Itse muistan tehneeni luontoretkistä aina pahville kollaasin. Niinpä erilaisista sammalista ja jäkälistä sai mustalle pahville upean taulun, kuten myös jälki- ja jätösretken ”saaliista” kevättalvella.

Luonnon hyödyntäminen on tärkeää opetustyössä. Musiikin tunneilla menimme pihakiville kitaran ja laulukirjojen kanssa, keväällä teimme linturetkiä rannoille, joskus toukuussa olivat vedet jo uimakelpoisia ja mikäpä olisi virkistänyt porukkaa enemmän kuin uinti- tai kahlailuhetki koulun rannassa. Luokka-akvaario vaati vähän hoitoa, mutta toi luonnon lähelle oppilaita.

Kirja on hyvä ja hyödyllinen. Sen tekijät antavat ymmärtää, että luonnossa vietetty aika vastaa kymmenkertaisesti luokkaopetuksen. Niinpä lapset virkistyvät ja luokkatilanteetkin onnistuvat metsäretken jälkeen paremmin. Myös kerhoissa olisi tuiki tärkeää hyödyntää luontoa, jos kerhotunteja ei sijoitettaisi pakonomaisesti heti koulupäivän jälkeen, jolloin lapset ovat väsyneitä, vaan iltapäiväksi. Opettajilla pitää olla viitseliäisyyttä ja mielikuvitusta. Näissä asioissa tämäntyyliset kirjat tuovat oivaa apua.

Jouko Varonen

 

Vastaa