Livenä ja läsnä, Verkon uudet juttutyypit, Art House – kustannus

Otsikko on pieni tarina

Kivoja vinkkejä jutuntekoon

Terhi Upola: Livenä ja läsnä, Verkon uudet juttutyypit, Art House-kustannus 2018

Sen verran olen pitkän kirjoittajakouluttajaurani aikana tutustunut  jutuntekoon, että tiedän muutamia faktoja jotka auttavat jutun tehokkuudessa.

– Otsikko on kaikkein tärkein. Siinä on kerrottava, jos mahdollista kaikki oleellinen kristallisoituneena.

– Kun juttua jatkaa, pitää asiat kertoa tärkeysjärjestyksessä. Ensin lukijaa mahdollisesti eniten kiinnostavat asiat.

– On keskityttävä oleelliseen, niin ettei juttu lähde rönsyilemään kokonaan uusiin aihepiireihin.

– Jutun on oltava jäntevä.

Kohulehtien uutisoinnissa otsikointi usein johtaa lukijaa harhaan, niin että juttua lukiessa huomaakin joutuneensa juksatuksi. Eihän se otsikko tuollaista luvannut. Ystävämme Pertti Jarla on puuttunut tähän otsikointiasiaan joskus vähän kyseenalaisestikin. Kun kunnanjohtaja Homeliukselle tarjottiin ”12 – vuotiasta” viiniä synttärijuhlissa, otsikoi Ilta-Finge seuraavana päivänä: – Kunnanjohtaja korkkasi 12 – vuotiaan.

Upola antaa kullanarvoisia vinkkejä jutun tekoon. Hyvin suunniteltu juttu ja jutun muoto saa sisällön loistamaan. Jutun on mentävä nopsasti tapahtumien keskipisteeseen. Jos jutussa tai otsikossa on tietty tarina, on se jo tärkeä asia luettavuuden kannalta. Jos jutun tekijä käyttää jutussa persoonaansa, mikä ei ole aina mahdollista, on juttu kivempi lukea.

Kirja on hyvä ja hyödyllinen. Suosittelisin sitä toimittajan ABC-kirjaksi. Se antaa perustietoja jutun teknisestä puolesta. Sitten on tietysti niitä, jotka panevat persoonansa ja jopa oman kotiväkensä peliin tehdessään kolumneja lehtiin. Jutun kertojia on monenlaisia. Itselleni ovat tärkeimpiä suullisesti kerrotut jutut. Blogijutut valitsin pitkän sanomalehtiurani jälkeen sen vuoksi, koska sanomalehdet kamppailevat levikkivaikeuksissa. Useissa maakuntalehdissä, jopa Helsingin Sanomisa on levikki pudonnut muutamassa vuodessa 50%. Siksi uusien ilmaisukanavien ja juttutyyppien esittely on tärkeää ja sen Upola tekee mallikkaasti.

Jouko Varonen