Myyntitykki kertoo

Empaattisuus on tärkeää myyntityössä

Miten kaupat syntyvät

Olli Harma: Myyntitykki kertoo, 50 huippumyyjän paljastukset, Talentum Media

Huippumyyjillä, kuten Vesa Keskisellä, Hjallis Harkimolla, Jethro Rostedtilla, jne on ollut muutamia yhteisiä piirteitä jo lapsena. Heillä on ollut aina voimakas kilpailuvietti, ulospäin suuntautuneisuus, johon yhdistyy hyvä kuuntelutaito, empatiakyky, kunnianhimo, ahkeruus työssä, kärsivällisyys, rehellisyys ja rohkeus,hyvä paineensietokyky, usko itseensä ja tuotteeseen.

Kirja, joka on laadittu lukijaystävällisellä taitolla, tuntuu ymmärtävän myös kirjan myynnin aakkoset. Jos kirja on ahdettu täyteen mikropientä tekstiä, siitä ei ota selvää ”erkkikään”, eikä sitä haluta lukea. Jopa kirjan kansi, joka tässä kirjassa on myyvä ja huipumyyjien kuvilla varustettu, on mielestäni kirjan myynnin tärkeä tekijä. Jos kirjan yleisilme kannesta lähtien on harmaa ja arkinen, on kirjalla huonot mahdollisuudet tulla myydyksi ainakin herätteenä.

Kyläkauppias Vesa Keskinen tuumii, että hän on ylpeä ollessaan kauppias jo viidennessä sukupolvessa. Jo ensimmäisellä luokalla kävi Keskinen mustekynäkauppaa, ja mustesäiliöt ne vasta olivat todellinen bisnes. Keskinen tuumii, että myyjän on oltava empaattinen ja hänen on aina asetuttava asiakkaan saappaisiin. Toisaalta Keskinen on asettanut oman persoonansa ja kasvonsa peliin kaupanteossa. Niinpä asiakkaat kiinnostuvat henkilöstä lööppien takaa. Ahkeruus on tärkeää ja Keskinenkin herää kahdeksalta ja menee nukkumaan puolenyön jälkeen.

Koululaisilla oli ennen vanhaan monta mahdollisuutta harjoitella kaupan tekoa. Niinpä heidät lähetettiin mm. myymään hyväntekeväisyysmerkkejä. Itse muistan myyneeni mm. hopeanuotteja Sibelius-monumentin rahoittamiseksi. Koulussa kävi ennen vanhaan kauppa myös välitunnilla, lehtien, purkkakuvien, ym. avulla. Tietysti joku sai siitä alkuopin ammatille, mutta vielä useampi oppi sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kanssa. Omaan repertuaariini kuuluivat myös joulukortit, joita tulee myytyä vieläkin. Nykykoululaisilla kaupanteko on joskus jo liiankin massiivista, kun kekseillä, karkeilla, vessapaperilla, ym. rahoitetaan luokkaretkiä. Pienet koululaiset kiertävät iltapuhteet kaupan teossa ilman palkkaa.

Kirja on hyvä ja hyödyllinen. Kirjan tekijä arveli, että myynnin ammattilaisia on vaikea saada julkisuuteen. Mutta niinpä vain on monesta kaupan alan ammattilaisesta saatu henkilökuva ja paljon tärkeää oppia kirjan sivuille. Kirja on hyvä ja lukijaystävällinen. Se on samalla myös ihmissuhdeopas.

Jouko Varonen

Vastaa