Uutisissa valheita, valheista uutisia

Mainio kirja

Mediat muuttuvat

A.-P. Pietilä: Uutisissa valheita, valheista uutisia, ART HOUSE- kustannus 2018

Luin kirjaa kuin jännityskertomusta. Maakuntalehtien romahtaminen sekä mainostuloissa, että tilaajatuloissa näyttää olevan tosiasia. Mutta eipä hätää. Uudet haasteet otetaan vastaan siirtymällä digilehtiin ja sosiaaliseen mediaan. Matkassa on paljon mutkia ja kirjan ensimmäinen osasto selvittelee sekä kansainvälisen median tilannetta, että suomalaista todellisuutta ryydittäen kerrontaa vaikuttavilla uutisaihelmilla, joiden kautta lehden myynti voi nousta muutamassa viikossa satojentuhansien kappaleiden määrillä. Face-book tekee miljardituloja, kun se luokittelee käyttäjät jopa tykkäysten ja peukutusten perusteella kohderyhmiksi ja näitä kallisarvoisia tietoja ”myydään” sitten tarvitsijoille. Mainonta sinänsä on tarkkaa puuhaa. Jopa silmän pysähtyminen mainokseen luokitellaan sekunnin tarkkuudella.

Näyttää siltä, että sosiaalisen median kommentit uutisista ovat lukevan yleisön mielestä parempia kuin lehden toimituksen tekemät artikkelit. Niinpä lehdet ovat siirtyneet yhä enemmän käyttämään lukijoita ilmaisina aputoimittajina. Myös kuviin napataan oikeudet ja kuvan tekijänoikeudetkin yritetään ottaa. Joka tapauksessa lukijan pitää luovuttaa kuvansa median käyttöön ilmaiseksi, jos haluaa niitä julkaistavan.

Kirja siirtyy välillä ehkä liikaakin politikoimaan ja tietyt vanhat tarinat, joita on pyöritelty mediassa nousevat esiin väsyttävästikin, kuten myös Yhdysvaltain mediajättien toiminnan monimuotoisuus.

Joka tapauksessa kirjan selkeä esitystapa ”imaisi” minut mukaansa. Jotakin opin ja tietysti jäi vielä kysymysmerkkejä. Itse olen siirtynyt paperilehdistä välitellen blogikirjoittajaksi ja nettilehtien käyttäjäksi. Usein käyn selaamassa päivän maakuntalehden kantakahvilassani ja totean, että tuli taas päivän mainosannos nautittua.

Kirja on hyvä ja hyödyllinen. Sen lisäksi, että se kertoo medioiden juonikkaasta taistelusta, se jakaa myös itse usein subjektiivista tietoa suomalaisista ja ulkomaisista mediatapahtumista.

Jouko Varonen